Od empíru k těžkým sukním s krinolínou 1815 - 1870. Šiju svoji první volnou kopii viktoriánského plédu.

25.03.2022

V 19. století se móda proměňovala v návaznosti na politické a společenské události. Jestliže na začátku století vidíme na dámách mušelínové šaty empírového - princess střihu s pasem pod prsy z jemných a lehkých látek, s krátkými rukávy a lemem sukně kolem kotníků, po polovině století je tomu zcela jinak a my vidíme dámu v tzv. druhém rokoku ( po roce 1848) sešněrovanou v pevném korzetu a v těžkých velmi zdobných šatech s několika spodničkami a krinolínou pro zvýraznění objemu sukní.

Ať tak nebo tak, po celé období byl šátek, šal či pléd nezbytnou součástí, do které se dámy halily. JAk v období počátku století, tak i po celé jeho období byly běžné velké šály a plédy z těžkých hřejivých materiálů, které opravdu plnily zahřívací funkci.

Já se však motám kolem krajek, proto mě zajímají takové ty slavnostní krajkové, k večerním róbám.

Jesliže v období empíru ( nebo taky pro anglofonní země v období regentské vlády) byly k slavnostním večerním róbám typické tzv. Fichu - uzší šátky do " bujných" výstřihů, tak v období, kdy se výstřihy zmenšují, mají stále uplatnění tam, kde byl výstřih hluboký ( večerní róby) a dáma neměla šaty na knoflíčky a s límečkem až ke krku ( denním móda, vycházkové). A samozřejmě, že šlo o společenskou prestiž, protože krajky byly stále velmi drahé, byť už se v polovině 19. století rozjela strojní výroba.

Takže v polovině 19. století nacházíme dvě varianty a to Fichu, který se váže aranžuje a váže přes ramena, s tím, že některé tyto šátky měly v místě předpokládaného uzlu střih zúžený a měl prodloužené cípy, často zaoblené. Tyto šátky byly často vymodelované do kruhu s vykrojeným krkrem tak, aby se příliš na ramenou neřasil a mohl krásně přiléhat a tím často vynikala samotná krajka. Často měly nařasený lem.

Anebo se jednalo o klasický trojúhelník třeba i s prodlouženými cípy.

Další variantou mohl být objemný krajkový pléd, který měl bohatě nařasený lem a sahal přes šaty hluboko pod zadek. Tento pléd pak zakrýval i velkou část rukávů. 

A tak jsem na první pokus zvolila kombinaci organtýnu a francouzské bavlněné krajky, která je díky svému vzoru opravdu podobná starým krajkám. 

Jako třešničky na dortu jsem doprostřed kruhového motivu našila drobné perličky ve stejném krémovém smetanovém odstínu. Obvod plédu a švy jsou překryté bavlněnou paličkovanou krajkou. 

Pléd je větších rozměrů tak, jak to bývalo typické pro polovinu 19 století, aby sahal až "pod zadek" a zakrýval rukávy. 

Zároveň se díky své jemnosti dá "zmuchlat" kolem krku pro běžné nošení jako obyčejný šátek.